“Δεν υπήρχε το παραμικρό τηλέφωνο εκ μέρους του προέδρου και η παραμικρή πίεση για να δοθούν χρήματα δεξιά και αριστερά που θα εξυπηρετούσαν μη επείγουσες ανάγκες…”. Ο πρώην Υπουργός, Δημήτρης Μάρδας μιλάει στην Εναλλακτική

Συνέντευξη στον Φώτη Κυζάκη

1)      Ο κορονοϊός είναι σίγουρο ότι πέρα από υγειονομική πανδημία θα εξελιχθεί και σε οικονομική πανδημία, καθώς είναι γνωστό ότι λόγω των περιοριστικών μέτρων διεκόπη απότομα ο «τροχός του πλούτου». Σε τι επίπεδα θεωρείτε ότι θα ανέλθει αυτή η κρίση και πιστεύετε ότι οδεύουμε προς επανεμφάνιση κεϋνσιανών πολιτικών ή σε μια ευκαιρία στην νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση για επέκταση;

Η Ελλάδα είναι χώρα με ιδιαίτερα άσχημες προβλέψεις σ’ ό,τι αφορά στις επιδόσεις της οικονομίας. Θα καταγράψει αναλυτικότερα, δυνητικά άμεσες επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα –με βραχυχρόνια αρνητική επίπτωση στο ΑΕΠ, και όχι ετήσια– της τάξης του 34% (τις χειρότερες σε 50 χώρες) κατά τον ΟΟΣΑ, με ύφεση για το 2020 της τάξης του 10%, με ανεργία που θα προσεγγίσει το 22%, με κρατικό προϋπολογισμό που είχε εκτροχιαστεί πριν τον Απρίλιο και με χρέος που θα εκτιναχθεί στο 194,8%, σύμφωνα με τον Fitch. Οι Κεϋνσιανές πολιτικές φαίνονται ως σανίδα σωτηρίας σε ένα σύστημα, όπου οι κανόνες της αγοράς του δεν μπόρεσαν να το ξεμπλοκάρουν όλο αυτό το διάστημα. Είναι αναπόφευκτες! Από την άλλη βέβαια η κρίση και οι πτωχεύσεις εταιριών που έρχονται θα αλλάξουν τον χάρτη των πλουσίων της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Πολλές εταιρίες θα αλλάξουν χέρια. Τα ιδιωτικά χρέη καλπάζουν!

2)      Κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήσασταν Υφυπουργός 

Εξωτερικών. Ποιες ήταν, επί ΣΥΡΙΖΑ, οι οικονομικές και εμπορικές σχέσεις της Ελλάδας με την Τουρκία και θεωρείτε ότι διαταράχτηκαν κατά την τελευταία περίοδο όξυνσης των σχέσεων των δύο χωρών;

Κατά την περίοδο που ήμουν στο τιμόνι της λεγόμενης οικονομικής διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών τετραπλασιάσαμε σε μια χρονιά το παραγόμενο έργο μας. Με την Τουρκία ήδη οι εμπορικές μας σχέσεις είναι αρκετά προωθημένες και αποτελούν ένα στοιχείο εγγύησης για την ειρήνη. Έχουν κι άλλη προοπτική ανόδου. Βέβαια η ψύχρανση των πολιτικών μας σχέσεων επηρεάζει αρνητικά τις εμπορικές μας σχέσεις. Η Τουρκία έχει μεγαλύτερη ζημία από αυτό, γιατί εξάγει πολλά τελικά προϊόντα στην Ελλάδα ενώ εμείς εξάγουμε προς αυτήν ενδιάμεσα. Τα δεύτερα πιο εύκολα βρίσκουν άλλους πελάτες σε άλλες χώρες σε σχέση με τα πρώτα.

3)      Οι ελληνοκινεζικές εμπορικές και οικονομικές σχέσεις κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ αναπτύχθηκαν ιδιαίτερα. Είχαμε και την 82η ΔΕΘ με τιμώμενη χώρα την Κίνα. Θεωρείτε ότι επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, οι ελληνοκινεζικές σχέσεις έχουν φθίνει, αν σκεφτεί κανείς και τις παραδοσιακές σχέσεις της συντηρητικής παράταξης με τον αμερικανικό παράγοντα; Θα μπορούσατε να κάνετε μια σύγκριση;

Οι σχέσεις μας με την Κίνα πρέπει να μείνουν στο υψηλότερο δυνατόν επίπεδο τόσο σε πολιτικό όσο και σε οικονομικό. Είναι νωρίς ακόμη να κρίνουμε για τις επιπτώσεις της πολιτικής της ΝΔ στις σχέσεις αυτές. Με την Κίνα όμως υπάρχει ένα μοναδικό στοιχείο που οφείλουμε να αξιοποιήσουμε. Είμαστε δυο πολιτισμοί πανάρχαιοι μη ανταγωνιστικοί. Και αυτό μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στις οικονομικές μας κυρίως σχέσεις μας. Έχω την αίσθηση ότι δεν το έχουμε εκτιμήσει δεόντως.

4)      Η κυβέρνηση, κατά την προεκλογική περίοδο, είχε τονίσει ιδιαίτερα τον τομέα της ανάπτυξης και των επενδύσεων. Παρόλαυτα, το 2019 έκλεισε με ανάπτυξη πολύ μικρότερη από τις προσδοκίες. Τι θεωρείτε ότι πήγε λάθος όσον αφορά τις διεθνείς επενδύσεις;

Advertisement

Οι προσδιοριστικοί παράγοντες των ξένων επενδύσεων είναι πολλοί και όχι μόνο δύο ή τρεις συνδεόμενοι, όπως κάποιοι θέλουν να πιστεύουν, μόνο με τις φορολογικές απαλλαγές και τις όποιες μη μισθολογικές ελαφρύνσεις. Υπάρχουν εκατό περίπου παράγοντες που έχουν δημιουργήσει άσχημο μη φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα. Η ΝΔ, ακόμη δεν έχει αντιληφθεί ότι πρέπει να δώσει προσοχή σε αυτούς. Η ίδια κριτική βέβαια ισχύει εν πολλοίς και για την προηγούμενη κυβέρνηση. Ελαφρυντικό στοιχείο της προηγούμενης στο θέμα αυτό είναι η όλη χρονοβόρα προσπάθεια –που δεν άφησε πολλά χρονικά περιθώρια για περαιτέρω διαρθρωτικές αλλαγές- με σκοπό την έξοδο από τα Μνημόνια και τη σταθεροποίηση της οικονομίας κάτι που το πέτυχε.  Τους  αρνητικούς παράγοντες δημιουργίας μη φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος τους περιγράφουν με σαφήνεια διεθνείς εκθέσεις. Αν δεν εκλείψουν δεν πρόκειται να έρθουν σοβαροί επενδυτές στη χώρα. Από την άλλη υπάρχουν ποιοτικά στοιχεία της εξουσίας που λειτουργούν ανασχετικά ή το αντίθετο. Η έως τώρα συμπεριφορά των ξένων επενδυτών δείχνει ότι ακόμη δεν εμπιστεύονται τη νέα κυβέρνηση και είναι σε κατάσταση αναμονής. Μη λαμβάνετε υπόψη μόνο τις κινήσεις στο χρηματιστήριο για να οδηγηθείτε σε συμπεράσματα. Στοιχείο εμπιστοσύνης μιας κυβέρνησης είναι η έλευση επενδυτών που θα λειτουργήσουν μακροπρόθεσμα και όχι καιροσκοπικά. 

5)      Μια λίγο πιο χαλαρή ερώτηση, η διεύρυνση του ΣΥΡΙΖΑ, λόγω του κορονοϊού δεν ολοκληρώθηκε, ουσιαστικά σταμάτησε απότομα. Ήταν και είναι γνωστές οι εσωκομματικές διαφωνίες τόσο σε επίπεδο κόμματος, όσο ακόμα και σε επίπεδο νεολαίας, για το φλέγον ζήτημα της διεύρυνσης. Ποια είναι η δικιά σας θέση; Που πιστεύετε ότι οδεύει ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά και μια άποψη για τον Πρόεδρο του κόμματος και πρώην πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα;

Η διεύρυνση πρέπει να γίνει αλλά επιβάλλεται να υπάρχει μια διαδικασία επιλογής για τα επώνυμα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, καθώς πολλά από αυτά συνδέονται με καταστάσεις δυσάρεστες και με πολιτικούς που δεν ήταν ό,τι καλύτερο είχε να παρουσιάσει η χώρα. Το ΠΑΣΟΚ κατάρρευσε λόγω της διαφθοράς που το άλωσε. Αυτή η εξέλιξη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συμπεριφορά πολλών ατόμων. Αυτό το στοιχείο πρέπει να το προσέξουμε και να το αφήσουμε εκτός του χώρου.

Η άποψή μου για τον Πρόεδρο και ότι ζήσαμε περιγράφεται στο προς δημοσίευση βιβλίο μου στις αρχές του Ιουνίου με τίτλο «2015: Το ημερολόγιο του Τρόμου», στις εκδόσεις Καστανιώτη. Ένα πράγμα έχω να πω που το έζησα ως Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, έχοντας την ευθύνη των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού την περίοδο του 2015. Δεν υπήρχε το παραμικρό τηλέφωνο εκ μέρους του προέδρου και η παραμικρή πίεση για να δοθούν χρήματα δεξιά και αριστερά που θα εξυπηρετούσαν μη επείγουσες ανάγκες, αν και γνώριζα ότι δεχόταν πιέσεις από βουλευτές για κάτι τέτοιο , όταν εμείς λέγαμε ένα ξερό ΟΧΙ στα αιτήματα τους. Αυτό, η μη παρέμβαση πρωθυπουργού στη διαχείριση της καθημερινότητας, των δαπανών δηλαδή του κρατικού προϋπολογισμού είναι πρωτόγνωρο στα ελληνικά δεδομένα.

6)      Και τέλος, ας κλείσουμε με λίγα δικά σας λόγια για το βιβλίο που πρόκειται να εκδώσετε…

Ως προς το νέο μου βιβλίο, ο αναγνώστης θα δει την αθέατη πλευρά του φεγγαριού, μέσα από τις άγνωστες πτυχές της διαπραγμάτευσης  του 2015 και τις προσπάθειες που κράτησαν τη χώρα ζωντανή όπως και το κρατικό της ταμείο όρθιο. Ταυτόχρονα θα έχει μια άλλη οπτική τόσο της τεχνικής του πολέμου που επέλεξε ο Γιάνης όσο και της απομυθοποίησής της. Ζήσαμε πρωτόγνωρες καταστάσεις αντιμετωπίζοντας με επιτυχία προς έκπληξη πολλών, την απειλητική χρεοκοπία που σερνόταν χρόνια πριν, και που κινούσε την οικονομία στην κόψη του ξυραφιού. Με αφορμή τα όσα διαδραματίζονται εφέτος εξαιτίας τους κορονοϊού και με τον κίνδυνο της επανεμφάνισης στην οικονομία δυσάρεστων περιπετειών του παρελθόντος, το βιβλίο βρίσκεται, όλως τυχαίως, στο μάτι του κυκλώνα!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Next Post

Νέοι και πολιτική

του Αβραάμ Λαφαζάνη Η αλήθεια είναι πώς ζούμε στην εποχή της απολιτικοποίησης των νέων λόγω των χαμένων τους προσδοκιών από τις ανεύθυνες κυβερνήσεις του παρελθόντος.Ένας νέος που επιθυμεί την ενασχόληση του με τα κοινά, πολλές φορές νιώθει μόνος και ίσως γραφικός για το σημερινό κοινωνικό γίγνεσθαι.Η συντριπτική πλειοψηφία των νέων […]

Κάνε εγγραφή