ΟΑΣΘ Ώρα Μηδέν – του Νίκου Παπανικολάου

*Του Νίκου Παπανικολάου

Με εγκατάλειψη και προχειρότητα φαίνεται να αντιμετωπίζουν κυβέρνηση και νέα διοίκηση το πρόβλημα του ΟΑΣΘ, το οποίο οξύνεται, και αρχίζει να αποτελεί βραχνά για εργαζόμενους και επιβάτες . Το πρόγραμμα της κυβέρνησης προβλέπει την βραχυχρόνια μίσθωση(leasing), ξήλωμα του προηγούμενου διαγωνισμού και προκήρυξη νέου με νέους όρους. Επιπλέον, προβλέπει εκχώρηση γραμμών στο ΚΤΕΛ και κατάργηση του ΑΣΥΘ. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την αναβολή της ολοκλήρωσης του έργου του ΜΕΤΡΟ για το μακρινό μέλλον προδιαγράφουν ένα ζοφερό μέλλον για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.
Το σχέδιο της βραχυχρόνιας μίσθωσης (leasing) αναμένεται ότι δεν θα αλλάξει ιδιαίτερα τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης σε επίπεδο μόλυνσης, θορύβων και εξόδων συντήρησης στόλου, καθώς οπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Σπανός στον ραδιοφωνικό σταθμό focus: “σε 2 εώς 4 μήνες θα έχουμε 100 μεταχειρισμένα λεωφορεία έως 10 ετών”, πρωτοκόλλου ρύπων euro 5, συμβατικής τεχνολογίας (πετρελαιοκίνητα). Αυτό δεν λύνει κανένα πρόβλημα… αντιθέτως δημιουργεί, εάν αναλογιστεί κανείς τι σημαίνει.
Εάν ο στόχος είναι πράγματι να ανανεωθεί ο στόλος, τότε σε τι ακριβώς αποσκοπεί η επιβάρυνση του Οργανισμού με “γερασμένα”, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό μέσον όρο, λεωφορεία; ( ο μέσος όρος ανανέωσης των αστικών λεωφορείων στην Ευρώπη είναι η πενταετία). Θα λυθεί το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης; Όχι, καθώς το 70% των λεωφορείων θα διατεθούν στο μητροπολιτικό κέντρο.
Την ίδια ώρα, το ξήλωμα του προηγούμενου διαγωνισμού, επιτείνει το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης. Ο προηγούμενος διαγωνισμός που προκηρύχθηκε επι υπουργείας Χρήστου Σπίρτζη, προέβλεπε την προμήθεια 750 λεωφορείων για τα αστικά κέντρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Αναλυτικά η κατανομή θα ήταν εκατό(100) πετρελαιοκίνητα αρθρωτά λεωφορεία(18 μέτρων), πρωτοκόλλου ρύπων euro 6, 330 οχήματα φυσικού αερίου(12 μέτρων, επίσης euro 6), 320 οχημάτων ηλεκτρικής ενέργειας(12 μέτρων).
Ο ανάδοχος θα είχε υποχρέωση ολοκλήρωσης σε χρονικό διάστημα 15 ετών και υποχρέωση επισκευής και συντήρησης κάθε οχήματος για 17 χρόνια, απο την παράδοση του. Ο προυπολογισμός του έργου θα ήταν 461 εκ. Ευρώ, και θα συγχρηματοδοτούνταν απο ΕΣΠΑ και την ΕΤΕπ.
Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ακυρώθηκε απο τον σημερινό υπουργό υποδομών μεταφορών και δικτύων, μέσω τροπολογίας 37 σελίδων που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου δικαιοσύνης, στα τέλη Νοέμβρη, ως αντισυνταγματικός, έπειτα απο διαμαρτυρίες των αυτοκινητοβιομηχανιών πως περιορίζει το εύρος των διαγωνιζόμενων.
Στον αντίποδα ο διαγωνισμός της νέας κυβέρνησης αφορά 1000 λεωφορεία σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, με κατανομή 650 λεωφορείων σε ΟΑΣΑ και 350 σε ΟΑΣΘ, συμβατικής(πετρελαιοκίνησης), φυσικού αερίου και ηλεκτρικής τεχνολογίας. Ο προϋπολογισμός του έργου θα είναι 500 εκ. Ευρώ και τα πρώτα λεωφορεία θα αρχίσουν να παραδίδονται τέλη του 2022( σε αντίθεση με τον προηγούμενο διαγωνισμό που θα παραδίδονταν τα πρώτα λεωφορεία τέλη του 2020). Το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι γιατί, ενώ ο υπουργός ακυρώνει τον προηγούμενο διαγωνισμό ως αντισυνταγματικό, επαναπροκηρύσσει ακριβώς τον ίδιο διαγωνισμό(σε τεχνικές προδιαγραφές); Γιατί αυτή τη φορά οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν διαμαρτύρονται για αθέμιτο ανταγωνισμό;
Ένα άλλο τεράστιο θέμα, είναι η εκχώρηση γραμμών στα ΚΤΕΛ. Οι γραμμές αυτές είναι οι εξής: 09(Ν.Σ- Λαχαναγορά), 36(Βούλγαρη- ζώνη καινοτομίας), 40(Ν.Σ- Καλοχώρι), 42(Κορδελιό- κοιμητήρια Ευόσμού),51(Ν.Σ-Σίνδος), 53(τοπικό Σίνδου), 54(Ν.Σ-Ιωνία), 55(Σταυρούπολη-Ωραιόκαστρο), 56(Ν.Σ- Ωραιόκαστρο), 59(τοπικό Πεύκων), 60(Πανόραμα- ν. Πανόραμα), 61(Χορτ.- Δ/ρωση Χορτιάτη), 66(Χαριλάου-Θέρμη), 69(ΙΚΕΑ-Επανωμή), 76(ΙΚΕΑ-Αγγελοχώρι), 77(Ν. Μηχανιώνα-Επανωμή), 79(ΙΚΕΑ-Αεροδρόμιο), 80(Θεσσαλονίκη-Μάλγαρα), 81(Θεσσαλονίκη-Κουφάλια),83(Λαγκαδάς-Θεσσαλονίκη),84(Θεσσαλονίκη-Μελισσοχώρι), 87(Θεσσαλονίκη-Βασιλικά),88(Θεσσαλονίκη-Μεσημέρι). Σε τι αποσκοπεί η εκχώρηση των γραμμών αυτών; Εάν είναι ζημιογόνες οι γραμμές αυτές, ποιό το κέρδος των ΚΤΕΛ να τις ανάλαβουν; Θα εξοικονομηθούν οχήματα με σκοπό την ενίσχυση άλλων γραμμών ή θα αποσυρθούν πλήρως; Το υπουργείο δεν έχει δώσει σαφείς απαντήσεις σε πλήθος ερωτημάτων. Κάτι το οποίο μυρίζει ρουσφέτι και σταδιακή απαξίωση του οργανισμού με στόχο την πιθανή τελική εκποίηση του ή εκποίηση του έργου των συγκοινωνιών αποκλειστικά σε ιδιώτη.
Παράλληλα με την τροπολογία που κατατέθηκε αναφέρεται η κατάργηση του “οργανισμού της επόμενης μέρας”, του ΑΣΥΘ. Πράξη η οποία μαζί με το “πάγωμα” της εκκαθάρισης εν λειτουργία που επιχειρούνταν, δίνει το στίγμα της πολιτικής της κυβέρνησης, να κρατήσει εν ζωή τον παλιό “κακό” αμαρτωλό ΟΑΣΘ.
Όλα τα ανωτέρω σε συνδυασμό με το “πάγωμα” των εργασιών του ΜΕΤΡΟ, καθώς είναι κοινό μυστικό μεταξύ των θεσσαλονικέων πως το έργο “πάγωσε” λίγο πρίν παραδοθεί με τις κυλιόμενες σκάλες να διακρίνονται στο εργοτάξιο του ΜΕΤΡΟ στον ΟΣΕ, στα ανατολικα, αλλά και το αμαξοστάσιο των συρμών. Αυτό γεννά καχυποψία, ιδίως αν γνωρίζει κάποιος πως… η σύμβαση αποκλειστικού αναδόχου συγκοινωνιών της πόλης που έχει συνάψει ΟΑΣΘ και κράτος λήγει με την παράδοση του έργου του ΜΕΤΡΟ…!

Advertisement

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Next Post

Η πρώτη ομιλία της Christine Lagarde ως Προέδρου της ΕΚΤ

Στις 22 του Νοέμβρη η Christine Lagarde θα δώσει την γενέθλια ομιλία της ως Πρόεδρος της ΕΚΤ (Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα). Μια ομιλία που μπορεί να χαρακτηριστεί από ενδιαφέρουσες επισημάνσεις αλλά και από μια ασάφεια ως προς επόμενες κινήσεις στην άσκηση νομισματικής πολιτικής, κάτι που δεν υφίστατο ως στοιχείο στις ομιλίες […]

Κάνε εγγραφή