Ο ΕΛΤΑ, ΤΟ PSI, ΚΑΙ ΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ – Του Ν. Παπανικολάου

Εναλλακτική Group

*Του Νίκου Παπανικολάου

Την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2020 κυρώθηκε απο την Βουλή με τροπολογία-προσθήκη -της τελευταίας στιγμής- στο νομοσχέδιο “ περιστολή του λαθρεμπορίου-κύρωση του πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περι κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων”, το σχέδιο για την αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ. Το σχέδιο έχει -υποτίθεται- ως στόχο την εξυγίανση και μετάβαση των ΕΛΤΑ στην ψηφιακή εποχή. Διότι τι πιο αναμενόμενο απο το να ψηφιστεί-νύχτα- σε ένα νομοσχέδιο με τέτοιον τίτλο, ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ;

Τα ΕΛΤΑ είναι μια δημόσια υπηρεσία με έτος ίδρυσης το 1828 και 192 χρόνια συνεχούς δημόσιας λειτουργίας κάτω απο ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες και περιστάσεις της ελληνικής ιστορίας. Ο δημόσιος χαρακτήρας καθώς και η παρουσία του ταχυδρομικού δικτύου σε όλη την επικράτεια με 611 οχήματα, 5500 υπαλλήλους 1300 σημεία και 13000 συμβατικά γραμματοκιβώτια σε όλη την επικράτεια, δίνουν καθημερινά στον πολίτη τα εχέγγυα αξιοπιστίας που χρειάζεται για να συνεχίσει να απολαμβάνει την πρόσβαση στο φθηνό, ποιοτικό συμβατικό, ταχυδρομείο, αλλά και τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών, τα χρηματοπιστωτικά και φιλοτελικά προιόντα. Ο ΕΛΤΑ ενα απο τα διαχρονικά πιο ενεργά συνδικαλιστικά σωματεία και προμετωπίδα των εργασιακών δικαιωμάτων, σήμερα μετά απο την ψήφιση του νομοσχεδίου αναδιάρθρωσης, έγινε ναυαρχίδα καταστρατήγισης τους. Τι προβλέπει ομως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και γιατί θα πρέπει να μας ανησυχεί όλους;

ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Επιγραμματικά οι επίμαχες “ανησυχητικές” ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι οι παρακάτω. Με το άρθρο 1 όλες ανεξαιρέτως οι προσλήψεις γίνονται αορίστου χρόνου και οι προκυρήξεις-προσκλήσεις καταρτίζονται απευθείας απο τον οργανισμό, με τυπική μεσολάβηση του ΑΣΕΠ ο οποίος περνά σε ρόλο τυπικού παρατηρητή. Με το άρθρο 2 οι σχέσεις στον οργανισμό γίνονται πλήρως ελαστικές με συνθήκες δουλείας συμβάσεις μηνιαίες και “ορισμένου χρόνου”(μέχρι το διάστημα των 6 μηνών). Η κύρωση των πινάκων νεοπροσληφθέντων κυρώνεται πλέον απευθείας απο τον οργανισμό ο οποίος και ορίζει αναλόγως των αποθεματικών τις αμοιβές των νεοπροσληφθέντων(άρθρο 3) μέσω της σύστασης επιτροπής προσλήψεων και αμοιβών. Με το άρθρο 4 προβλέπεται πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου όχι με συντελεστή υπολογισμού τα χρόνια υπηρεσίας και τα ένσημα του κάθε εργαζόμενου αλλά με βάση τα οικονομικά του οργανισμού την εκάστοτε τρέχουσα οικονομική περίοδο. Με το άρθρο 5 ορίζεται το δικαίωμα εκ μέρους της εταιρείας για μετακίνηση εργαζομένων εντός των εταιρειών του ομίλου. Στο άρθρο 6 ομοίως ορίζεται και για το “πλεονάζον προσωπικό”. Το άρθρο 7 έχει άρωμα 2012 καθώς ξυπνά μνήμες σχεδίου “κινητικότητας” οπως αυτή ορίζονταν στο πρώτο μνημόνιο με δυνατότητα μετακίνησης στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα(ΟΤΑ). Με το άρθρο 8 το υπουργείο ψηφιακής πολιτικής εκχωρεί κάθε νόμιμο δικαίωμα ελέγχου των οικονομικών του ομίλου, ενόσω ακόμα-τυπικά τουλάχιστον- αυτός παραμένει δημόσιος. Το άρθρο 9 ορίζει την αναλογική εφαρμογή και στην θυγατρική του ομίλου ΕΛΤΑ “Ταχυμεταφορές Α.Ε”. Ενώ το άρθρο 10 ρυθμίζει την “αποζημίωση καθολικής υπηρεσίας” η οποία περικόπτεται κατα 2/3 απο τα 45 εκατομμύρια ετησίως στα 15 σύν την αποζημίωση για την υπέρβαση του προσυμφωνημένου όγκου αποστολών. Πώς ομως φτάσαμε στο νομοσχέδιο αυτό; η απάντηση βρίσκεται πάλι πίσω στο μακρινό 2010 και το πρόγραμμα “PSI”.

ΤΟ PSI ΚΑΙ ΤΑ ΕΛΤΑ

Το PSI(Private Sector Involvement)  είναι ένα “ολοκληρωμένο” πρόγραμμα δανεισμού του δημοσίου με την έκδοση αξιογράφων, των λεγόμενων “ομολόγων” του ελληνικού δημοσίου, με στόχο να καλύψει το κράτος χρέη που οφείλει σε τρίτους(πρόγραμμα  εσωτερικού δανεισμού). Στην πραγματικότητα το ελληνικό κράτος εκτός απο τα ομόλογα θα έπρεπε να υποθηκεύσει κάποια περιουσιακά του στοιχεία προκειμένου να ανακτήσει την αξιοπιστία του ως δανειζόμενος. Στην πραγματικότητα τα χρήματα που δανείστηκε το ελληνικό κράτος επέστρεψαν στις τράπεζες με την μορφή της ανακεφαλαιοποίησης. Ο ΕΛΤΑ σύμφωνα με τους επίσημους ισολογισμούς του συνεισέφερε στο πρόγραμμα αυτό 12 εκατομμύρια ευρώ με επιστροφή 3 εκατομμυρίων και λήξη και αποπληρωμή των ομολόγων απο το 2023 εώς το 2042(πρόγραμμα επαναγοράς).  Το πρόγραμμα έχει ονοματεπώνυμο με εμπνευστή τον Ευάγγελο Βενιζέλο και τότε σύμβουλο του τον σημερινό υπουργό ψηφιακής πολιτικής, ο οποίος επαναδιαπραγματευτηκε ως μέλος της επιτροπής επαναδιαπραγμάτευσης το 2014 τους όρους του μνημονίου. Το ζοφερό μακροοικονομικό περιβάλλον σε συνδυασμό με τις δαπάνες του προγράμματος δανεισμού, δημιουργούν μια ολοένα και σφιχτότερη μέγγενη γύρω απο τα ΕΛΤΑ με στόχο την έλευση του “σωτήρα στρατηγικού επενδυτή” οπως προβλέπεται στο σημερινό νομοσχέδιο.  

Advertisement

Ο ΕΛΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Ο ΕΛΤΑ επι χρόνια-από την ίδρυση του εώς σήμερα- υπήρξε μονοπώλιο στην ταχυδρομική αγορά, αρχικά de facto και αργότερα de jure καθώς αρχικά δεν εκφράζονταν ενδιαφέρον για είσοδο σχημάτων στην ταχυδρομική αγορά και αργότερα επειδή το κράτος θεώρησε τον ΕΛΤΑ οργανισμό που προσφέρει κοινωνικό έργο και θέλησε να τον προστατεύσει δια νόμου. Με την είσοδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση η χώρα πλέον δεσμεύονταν για το άνοιγμα της ταχυδρομικής αγοράς με την υπ’ αριθμόν 97/67/ΕΚ πράξη του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, η οποία τροποποιήθηκε από την 2008/6 του ΕΚ που ισχύει εώς σήμερα. Από την έναρξη εφαρμογής της απόφασης ανταγωνιστές του οργανισμού στην ελεύθερη πλέον αγορά έχουν πολλάκις προσφύγει στην ΕΕΤΤ(Επιτροπή Ελέγχου Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) για αθέμιτο ανταγωνισμό και πρακτικές εύνοιας από το ελληνικό κράτος προς τον οργανισμό. Είναι όμως πράγματι έτσι; λαμβάνει ο οργανισμός παράνομες επιδοτήσεις; Η αλήθεια μάλλον είναι άλλη

Σύμφωνα με τις προαναφερθείσες αποφάσεις του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, η ταχυδρομική αγορά «ανοίγει» -ως αγορά ελεύθερου ανταγωνισμού πλέον- με μια δικλείδα ασφαλείας για τους πρώην εθνικούς οργανισμούς παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών. Η νομοθετική αυτή πρόβλεψη αναφέρει ότι η ταχυδρομική αγορά-ναι μεν ανοίγει- αλλά οι πρώην εθνικοί οργανισμοί μετατρέπονται σε ΦΠΚΥ(Φορείς Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας). Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι για λόγους βιωσιμότητας οι πρώην ταχυδρομικές υπηρεσίες θα συνεχίσουν να έχουν την εργολαβία ταχυδρομικών υπηρεσιών επιστολικού ταχυδρομείου φορέων του δημοσίου και θα λαμβάνουν ονομαστική αποζημίωση για την παροχή αυτής. Ο ΕΛΤΑ για την συγκεκριμένη υπηρεσία λάμβανε 45 εκατομμύρια ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψιν την έκθεση της ΕΕΤΤ για το 2019 (αναλυτική έκθεση), ο ΕΛΤΑ διακινεί περίπου κατ’ έτος 700 εκατομμύρια αντικείμενα τον χρόνο, πράγμα που σημαίνει πρακτικά πως ο ΕΛΤΑ λαμβάνει από το κράτος ανά φάκελο 0.09 λεπτά του ευρώ. Με το νέο σχέδιο-τροπολογία ο ΕΛΤΑ θα λαμβάνει 0.03 λεπτά του ευρώ ανά φάκελο κρατικής αλληλογραφίας, γεγονός που πιθανότατα θα ανεβάσει τα τιμολόγια του ιδιώτη καταναλωτή.

ΤΟ «ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΔΑΝΙΑΣ» ΚΑΙ Ο ΕΛΤΑ ΤΗΣ «ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ»

Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού ψηφιακής πολιτικής, το μοντέλο που προωθείται για τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ είναι εκείνο της postnord και του λεγόμενου «μοντέλου της Δανίας». Τι είναι όμως το μοντέλο της Δανίας; Ο όμιλος Postnord είναι αμιγώς δημόσιος κατά 40% δανικών συμφερόντων και 60% σουηδικών των αντίστοιχων ΦΠΚΥ των δυο κρατών. Το 28% του στόλου απαρτίζεται από ηλεκτρικά οχήματα, οι εγκαταστάσεις logistics ηλεκτροδοτούνται από εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Ο όμιλος εν συνόλω έχει έσοδα για το 2020 κέρδη 38.3 δις κορώνες, απασχολεί 28.627 υπαλλήλους, διακινεί περί τα 179 εκατομμύρια δέματα και 2.9 δισεκατομμύρια επιστολές ενώ δραστηριοποιείται σε όλη την Σκανδιναβία, με 8.000 σημεία εξυπηρέτησης. Εξειδικεύοντας στα ταχυδρομεία της Δανίας παρατηρούμε ότι έχουν καθαρές πωλήσεις 8.8 εκατομμύρια, διακίνηση 238 εκατομμυρίων δεμάτων με 1900 σημεία εξυπηρέτησης και 6.425 υπαλλήλους. Τα μεγέθη σε σύγκριση με τα ΕΛΤΑ πράγματι δεν είναι ασύγκριτα, και θα μπορούσαμε να επιτύχουμε την εφαρμογή ενός τέτοιου μοντέλου εφόσον είχαμε μια τέτοια στοχοθεσία.

Όμως το μοντέλο αυτό ουδεμία σχέση με τον ΕΛΤΑ της «νέας εποχής» όπως αυτός περιγράφεται στο νομοσχέδιο της δευτέρας Δεκεμβρίου, με το οποίο εισάγεται στα ΕΛΤΑ, ιδιώτης «στρατηγικός επενδυτής»-χωρίς σαφή κριτήρια- και τίθενται σε επισφάλεια οι εργασιακές σχέσεις υπάρχοντών και νεοεισερχόμενων εργαζομένων, ενώ δεν διαφαίνεται κανένας προσανατολισμός του οργανισμού προς το δέμα και την ορθή οικονομική διαχείριση(management εξυγίανσης). Αντιθέτως με την νέα νομοθεσία ο οργανισμός υπεισέρχεται σε μια εποχή φεουδαρχίας με την νομιμοποίηση της πράξης της αδιαφανούς διαχείρισης δημοσίων εσόδων να τον βυθίζει ολοένα στα χρέη και την αδιαφάνεια.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Next Post

Αδήριτη ανάγκη η έναρξη των Διερευνητικών Επαφών

Την 25η Ιανουαρίου στην  İstanbul (Κωνσταντινούπολη) πρόκειται να εκκινήσει ο 61ος Γύρος των Διερευνητικών Επαφών ανάμεσα στην Ελλάδα & την Τουρκία/την Τουρκία & την Ελλάδα. Η εκκίνηση των Διερευνητικών Επαφών είναι ζωτικής σημασίας εξέλιξη για να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε με τον μεγαλύτερο & ισχυρότερο γείτονα μας έναν Δομημένο Διάλογο, ο […]

Κάνε εγγραφή