Το Αιγαίο μπορεί & πρέπει να μετατραπεί σε πεδίο συνεννόησης & συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας & Τουρκίας

Αυτές τις μέρες, Ελλάδα & Τουρκία/Τουρκία & Ελλάδα διαβιούν εκ νέου ένα χρονικό διάστημα υψηλού προβληματισμού σε πολλαπλά επίπεδα. Πάλι, έχουμε άτομα είτε από θέσεις επιστημονικού ενδιαφέροντος είτε απλούς πολίτες που επιδίδονται σε ακρότητες χωρίς να ‘‘βουτούν την γλώσσα στο μυαλό τους’’ πριν τοποθετηθούν και εκφέρουν άποψη. Καθόλου παράξενο βέβαια αν συλλογιστεί κανείς/καμία, ότι σε μία διένεξη όπως αυτή των δύο χωρών η πολιτική κοινωνικοποίηση (η διαδικασία του πως κάποιος/κάποια μετατρέπεται σε πολίτη) έρχεται να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο.

Στην συγκεκριμένη διαδικασία το σχολείο & η οικογένεια είναι οι πρωταγωνιστές. Για παράδειγμα στο σχολείο διδασκόμαστε θετικής φύσεως πληροφορίες για μας & αρνητικής φύσεως για τους αιώνιους αντιπάλους μας. Μόνο ηρωικές πράξεις για μας, μόνο ατιμωτικές πράξεις ο αντίπαλος μας. Αναδυόμενα συναισθήματα όπως ο φόβος, η αντιπάθεια, η έχθρα αλλά και ο ενστερνισμός απλοϊκών εικόνων-στερεοτύπων βρίσκουν την ρίζα τους στο σχολείο. Είναι λοιπόν η πολιτική κοινωνικοποίηση που δύναται να ενσαρκώσει την σημαίνουσα ρίζα διενέξεων, από αυτό το σημείο μπορούν να εκκινήσουν μέλλουσες διενέξεις.

Ας μην ‘‘παίξουμε κρυφτό’’, ο πόλεμος – η σύγκρουση στα σχολεία πολλάκις έχουν την τιμητική τους, αντίθετα η ειρήνη – η ειρηνική επίλυση διεθνών διαφορών – η έννοια του συμβιβασμού βρίσκονται στο περιθώριο. Ακριβώς με βάση αυτό το υπόβαθρο, αυτός/αυτή που υποστηρίζει λύσεις στην βάση αμοιβαίων & κοινά επωφελών συμβιβασμών εύκολα θα χαρακτηριστεί ως προδότης – μειοδότης, σίγουρα κάτι αρνητικό και όχι θετικό.

Εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα ‘‘να εισέλθεις στα παπούτσια του άλλου’’, ν’ αναρωτηθείς αν έχει δίκιο ο συνομιλητής σου, να κρίνεις τις θέσεις του με αντικειμενικότητα και κριτική ικανότητα μακριά από στερεότυπα, μακριά από συναισθήματα. Εξαιρετικά δύσκολο να ενστερνιστείς την πολύτιμη θέση, ότι ο αμοιβαίος & επωφελής συμβιβασμός είναι η μόνη βιώσιμη ‘‘οδός’’ για ένα ευοίωνο μέλλον.

Ταχύτατα έγινε αντιληπτό στον γράφοντα, ότι στην περίπτωση της Ελλάδας & της Τουρκίας/της Τουρκίας & της Ελλάδας τα πράγματα είναι περίπλοκα, δεν χωρούν συναισθηματισμοί, ότι όντας καταδικασμένες οι δύο χώρες από την γεωγραφία σε γειτονικά κράτη, μόνος δρόμος και με βάση το προσωπικό αξιακό σύστημα είναι η εμβάθυνση των διμερών σχέσεων, η επίλυση όλων των διμερών διαφορών στην βάση αμοιβαίων & κοινά επωφελών συμβιβασμών. Γρήγορα έγινε αντιληπτό, ότι καίριο ρόλο στην ιστορία των ελληνοτουρκικών, διαδραμάτιζε και διαδραματίζει η εικόνα που έχουμε εμείς οι πολίτες της Ελλάδας για την Τουρκία και το αντίστοιχο, όπως εύστοχα έχει αναφέρει και ο Αλέξης Ηρακλείδης, «όσο πιο πολύ σκάλιζα τα πράγματα, τόσο πιο πολύ έβγαινε στην επιφάνεια η ουσία της διαφοράς, που δεν είναι άλλη από το ότι «φοβάται ο Γιάννης/Μεχμέτ το θεριό και το θεριό τον Γιάννη/Μεχμέτ».

Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις έχουν περάσει πολλές φάσεις, θετικές & αρνητικές, έχουν χαθεί πολύτιμες ευκαιρίες επίλυσης των διμερών διαφορών όπως η περίοδος Μάρτιος 2002 – Φεβρουάριος 2004, αν με αληθινό σθένος είμαστε υπέρμαχοι της ειρήνης – της ειρηνικής επίλυσης των διεθνών διαφορών – της έννοιας του συμβιβασμού, τότε σήμερα πρέπει να αναφέρουμε σκληρές αλήθειες, να επιλύσουμε όλες τις διμερείς διαφορές στην βάση αμοιβαίων & κοινά επωφελών συμβιβασμών. Η πολιτική της ακινησίας & του στρουθοκαμηλισμού έχει κοστίσει ακριβά σε αμφότερες τις δύο χώρες.

Ερχόμαστε λοιπόν στο ζήτημα του παρόντος άρθρου, ποιος θα μπορούσε να είναι ο οδικός χάρτης που θα μετατρέψει το Αιγαίο σε πεδίο συνεννόησης & συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Ο γράφων προτείνει τα εξής παρακάτω βήματα:

  • Πρώτον, άμεσα πρέπει να υπάρξει πρωτοβουλία για ενεργοποίηση του Στρατιωτικού Μηχανισμού Αποκλιμάκωσης στο πλαίσιο του NATO, κάτι που θα αποκλιμακώσει την ένταση στο Αιγαίο μεταξύ των δύο χωρών.
  • Δεύτερον, άμεσα να υπάρξει επανέναρξη των διερευνητικών επαφών σε πρώτο επίπεδο.
  • Τρίτον, Κ. Μητσοτάκης & Ρ.Τ. Ερντοάν να ενεργοποιήσουν εκ νέου την λειτουργία του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας των δύο χωρών, προκειμένου να ενδυναμωθούν οι διμερείς σχέσεις των δύο χωρών.
  • Τέταρτον, άμεση εκκίνηση ουσιαστικού διαλόγου και μετέπειτα διαπραγματεύσεων σχετικά με όλες τις διμερείς διαφορές των δύο χωρών.
  • Πέμπτον, όπου δεν επιτευχθεί συμφωνία μέσω της διπλωματικής οδού να γίνει χρήση της δικαστικής.

Σχετικά με τις διαφορές στις τρεις θαλάσσιες ζώνες, Ελλάδα & Τουρκία/Τουρκία & Ελλάδα μπορούν να προβούν σε μία ρηξικέλευθη & θετική κίνηση, την από κοινού προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για Οριοθέτηση Αιγιαλίτιδας Ζώνης – Υφαλοκρηπίδας & Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Πιθανότατα θα είναι μία πρωτοποριακή υπόθεση για τη Χάγη, θα είναι κάτι εξαιρετικά θετικό για τις δύο χώρες, διότι με μία προσφυγή θα επιλύσουν τρεις διαφορές μαζί.

  • Έκτον, η Ελλάδα οφείλει να δείξει ότι δεν αποκλείει την Τουρκία από αυτά που της αναλογούν με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θαλάσσης.
  • Έβδομον, η Ελλάδα να υποστηρίξει έμπρακτα την ιδέα για Διάσκεψη της Ανατολικής Μεσογείου, μία σημαίνουσα ιδέα για τα ζητήματα του Διεθνούς Δικαίου της Θαλάσσης.
  • Όγδοο κατά σειρά σημείο, οφείλουμε να αναφέρουμε σκληρές αλήθειες γύρω από τα ελληνοτουρκικά ζητήματα, να ενημερωθούν όλοι/όλες. Παραθέτω μερικές:

Πρώτη σκληρή αλήθεια, δεν ευσταθεί το δόγμα της μίας και μόνης διαφοράς μεταξύ των δύο χωρών και αυτό δεν είναι υποχωρητικότητα στην Τουρκία αλλά σύνδεση με την κοινή λογική και την πραγματικότητα. Σε μία σχέση δύο κρατών ανά τον χρόνο αναδύονται πολλές διαφορές βασικές ή παρεπόμενες. Στο πλαίσιο αυτό, οι δύο χώρες μετρούν τις παρακάτω βασικές διαφορές άλλως τα παρακάτω βασικά διμερή ζητήματα:

  • Ζήτημα οριοθέτησης Αιγιαλίτιδας Ζώνης.
  • Ζήτημα οριοθέτησης Υφαλοκρηπίδας.
  • Ζήτημα οριοθέτησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
  • Ζήτημα των ορίων του Εθνικού Εναερίου Χώρου της Ελλάδας.
  • Ζήτημα της αμοιβαίας αποστρατικοποίησης νησιών Ανατολικού Αιγαίου & Μικράς Ασίας.
  • Ζήτημα των Ιμίων/Καρντάκ.

Επίσης, στην βάση των κύριων ζητημάτων προκύπτουν άλλα δύο παρεπόμενα:

  • Ζήτημα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας.
  • Ζήτημα Επιχειρησιακού Ελέγχου του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο.

Είναι σαφές, ότι η παραπάνω απαρίθμηση είναι ενδεικτική, διότι τα πράγματα σε μία σχέση δύο χωρών δεν είναι στατικά αλλά εξελισσόμενα, για παράδειγμα ζήτημα μεταξύ των δύο χωρών θα μπορούσε να είναι και η οριοθέτηση της Συνορεύουσας/Αρχαιολογικής Ζώνης (Contiguous Zone). Κεντρικός στόχος πρέπει να είναι η αμοιβαία επωφελής επίλυση για την πρόοδο των σχέσεων των δύο χωρών.

Advertisement

Δεύτερη λοιπόν σκληρή, το Διεθνές Δίκαιο της Θαλάσσης δεν δικαιολογεί το όλον των ελληνικών θέσεων ειδικά τα μαξιμαλιστικά στοιχεία. Είναι δε προφανές ότι και η Τουρκία έχει δικαιώματα.

Τρίτη σκληρή αλήθεια, η βέλτιστη οδός είναι οι αμοιβαίοι & κοινά επωφελείς συμβιβασμοί, όχι οι μονομερείς ενέργειες.

Η ιστορία διδάσκει και γυρίζοντας το ρολόι του χρόνου πίσω, το 1930 μόλις 8 χρόνια μετά τα γεγονότα της Μ. Ασίας οι Ελευθέριος Βενιζέλος & Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ/Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ & Ελευθέριος Βενιζέλος σύνηψαν την 30η Οκτωβρίου 1930 το περίφημο Ελληνοτουρκικό Σύμφωνο Φιλίας, Ουδετερότητας, Συνδιαλλαγής & Διαιτησίας, το οποίο θα διάνοιγε την θετικότερη περίοδο διμερών σχέσεων των δύο χωρών μέχρι το 1954. Την 17η Ιουνίου του 1930 σε μία ιστορική συνεδρίαση της Βουλής των Ελλήνων ο Ελευθέριος Βενιζέλος θα αναφέρει μεταξύ άλλων τα παρακάτω:

  • «Έχομεν ακόμη, Τούρκοι και Έλληνες, υπέρτατον συμφέρον να γνωρίζουν εκείνοι οι οποίοι μπορεί να ευρεθούν μίαν ημέραν εις αντίθετον προς το έτερον των δύο Κρατών ότι δεν δύνανται να υπολογίσουν εις εκμετάλλευσιν της άλλοτε μεταξύ αυτών εχθρότητος. Τούτο είναι μέγα πολιτικόν συμφέρον και διά τα δύο Κράτη. Ευτυχώς οι ηγέται της σημερινής Τουρκίας έχουν σαφέστατην αντίληψιν ότι η παγίωσις της φιλίας των δύο Εθνών εξυπηρετεί άριστα τα συμφέροντα αμφότερων. Είμαι βέβαιος ότι την πεποίθησιν την οποίαν επί του σημείου τούτου έχομεν ημείς εδώ συμμερίζονται απολύτως και οι κυβερνήται της Τουρκίας. Και δια τούτο, κύριοι ζητώ από την Βουλήν την κύρωσιν του υποβαλλομένου νομοσχεδίου, την επιψήφισιν αυτού, δια του οποίου κυρούται η τελευταίως υπογραφείσα εν Αγκύρα σύμβασις. Ζητώ τούτο με την πεποίθησιν ότι η συμφωνία αυτή δεν αποτελεί το τέρμα των διαπραγματεύσεων με την Τουρκία αλλά αποτελεί, αντιθέτως, ως είπον προ ολίγου, την αρχήν μιας νέας ιστορικής περιόδου δια τας σχέσεις των δύο Κρατών και διά την εξασφάλισιν και ευημερίαν της Εγγύς Ανατολής».
  • Ένατο κατά σειρά σημείο, η Ελλάδα οφείλει να στηρίξει κατά ξεκάθαρο τρόπο στα του Κυπριακού Ζητήματος την μόνη βιώσιμη λύση αυτή περί μίας Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας, όπου ισότιμες οι δύο κοινότητες θα ζήσουν ειρηνικά –αρμονικά με συνανάπτυξη.
  • Δέκατον, Ελλάδα & Τουρκία μπορούν & πρέπει να εμβαθύνουν τις διμερείς οικονομικές σχέσεις τους. Με αυτό τον τρόπο, θα έχουν ισχυρό κοινό συμφέρον για κοινή θετική πορεία.

Πριν λίγες μέρες, Ελλάδα & Αλβανία συμφώνησαν από κοινού να προσφύγουν στη Χάγη για το ζήτημα των Θαλασσίων Ζωνών. Αυτό αποτελεί μία εξαιρετικά θετική είδηση, θα μπορούσε ν’ αποτελέσει ‘‘μαγιά’’ και σε σχέση με την Τουρκία.

Επιτέλους, πρέπει να αποφασίσουμε τι ακριβώς θέλουμε. Αν επιζητούμε αληθινή ειρηνική επίλυση διαφορών στη βάση αμοιβαίων & κοινά επωφελών συμβιβασμών, τότε ο άνωθεν οδικός χάρτης αποτελεί μία εξαιρετική χάρτα για θετικές εξελίξεις.

Ο πολιτικός μας κόσμος οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, να προτάξει την επίτευξη λύσεων με οφέλη και για τις δύο πλευρές χωρίς νικητή-ηττημένο, τότε μόνον θα έχουμε ευοίωνο μέλλον.

Είναι καιρός λοιπόν, να αναφερθούν οι σκληρές αλήθειες γύρω από τα ελληνοτουρκικά ζητήματα, να προτάξουμε την οδό της ειρηνικού χαρακτήρα επίλυσης όλων των διμερών διαφορών στη βάση συμβιβασμών που θα ωφελούν από κοινού την Ελλάδα & την Τουρκία/την Τουρκία & την Ελλάδα.

Το προηγούμενο διάστημα είχαμε τρεις κινήσεις εξαιρετικά αρνητικές όσον αφορά την εξομάλυνση των διμερών σχέσεων Ελλάδας & Τουρκίας/Τουρκίας & Ελλάδας:

  • Αρχικά, υπήρξε η υπογραφή όσον αφορά την Συμφωνία Οριοθέτησης Θαλασσίων Ζωνών Ελλάδας & Αιγύπτου λίγο πριν την έναρξη των διερευνητικών επαφών με την Τουρκία.
  • Στη συνέχεια, ο Υπουργός Εξωτερικών μας Νίκος Δένδιας πήγε επίσημη επίσκεψη στην Αρμενία.
  • Τέλος, φθάσαμε στο σημείο ως Ελλάδα, να ζητούμε την ανεδαφική κατά το Ευρωπαϊκό Δίκαιο συνολική αναστολή της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ & Τουρκίας.

Ας σκεφτούμε ”out of the box” όσον αφορά τα ελληνοτουρκικά, στόχος πρέπει να είναι η ειρηνική επίλυση όλων των διμερών διαφορών στην βάση αμοιβαίων & κοινά επωφελών συμβιβασμών.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Next Post

Ιστορική Νίκη του Joe Biden & της Kamala Harris έναντι των Donald Trump & Mike Pence

Την 03η Νοεμβρίου διεξήχθησαν ίσως οι κρισιμότερες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ τουλάχιστον από το 1945. Μετά από 4 χρόνια προεδρίας του D. Trump, ο Λαός των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής είχε την ευκαιρία (σημείωση: η εκλογική διαδικασία σε ένα τμήμα της είχε αρχίσει νωρίτερα με το early voting στις διάφορες […]

Κάνε εγγραφή